محافطت در برابر آفتاب‌سوختگی یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام سفر است و عواملی مانند تغییر رنگ پوست، سوزش و خارش پوست و حتی ملتهب شدن را برای شما ایجاد می‌کند. همچنین ماندن زیاد در زیر نور خورشید سطح پوست شما را خشک می‌کند و سلول‌های مرده روی پوستان به‌چشم می‌خورد که تمامی این عوامل می‌تواند لذت سفر را کاهش دهد. در این مقاله قصد داریم 8 روش مقابله با آفتاب‌سوختگی در سفر را بررسی کنیم.

·        از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

حتی 15 دقیقه ایستادن در تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند منجر به آفتاب‌سوختگی شود. ار این جهت به عنوان اولین راهکار برای مقابله با آفتاب‌سوختگی توصیه می‌شود که از کرم ضد آفتاب که دارای SPF 15 و بالاتر است استفاده کنید. همچنین افرادی که قصد دارند به مناطق باز مثلاً کوه‌های کازابک در تور گرجستان بروند بهتر است که از کرم‌های ضد آفتابی استفاده کنند که SPF آن‌ها بالاتر از 30 باشد.

·        آب‌وهوای منطقه را بشناسید

تاثیر کرم‌های ضد آفتاب تحت تاثیر عواملی همانند رطوبت، باد و دمای بالا می‌باشد. به علاوه اگر دمای هوا بسیار بالا بود به عنوان نمونه در کوه‌های آرارات در تابستان در تور ارمنستان سفر کردید توصیه می‌شود اگر تعرق شما زیاد است هر 2 ساعت یک‌بار کرم ضد آفتاب را استفاده کنید.

·        لباس آستین بلند بپوشید

پوشیدن لباس‌های آستین بلند می‌تواند یک مانع برای جذب اشعه‌ی UV به پوست شما شود و اگر در آب‌وهوای مرطوب هستید بهتر است که لباس آستین‌ بلند شما شل باشد تا در برابر پوست نفوذ نکند.

·        مواد دارای آنتی‌اکسیدان مصرف کنید

زمانی که پوست شما در برابر تابش شدید اشعه‌های UV خورشید کوفته و صدمه دیده است، بدن به آنتی‌اکسیدان زیادی نیاز دارد که این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند با خوردن چند واحد میوه و سبزی تازه تامین شود. مصرف آنتی‌اکسیدان سبب ترمیم هرچه سریع‌تر پوست می‌شود. به‌علاوه برخی از مواد غذایی همانند چای‌سبز و آب‌انار می‌تواند خاصیت ضدالتهابی ایجاد کند و در تسکین اشعه‌ی UV موثر هستند.

·        از چشمان خود محافظت کنید

آیا می‌دانستید که آب و برف می‌تواند اشعه‌ی UV را انعکاس دهد و می‌تواند به چشمان‌تان آسیب برساند؟ از این جهت توصیه می‌شود که برای محافظت از چشمان‌تان در برابر این اشعه از عینک‌های آفتابی استفاده کنید.

·        از نور خورشید ساعت 10 صبح تا 4 بعد‌ازظهر پرهیز کنید

نور خورشید بین 10 صبح تا 4 بعدازظهر دارای بیش‌ترین میزان اشعه‌ی UV می‌باشد که ریسک ابتلا به بیماری‌های پوستی آفتاب‌سوختگی را تا چند برابر افزایش می‌دهد. اگر بین این ساعت قصد تفریح و بازدید از جاذبه‌های گردشگری را داشته باشید بهتر است در سایه قرار بگیرید.

·        استفاده از اسید گلیکولیک توصیه نمی‌شود

تا زمانی که مراحل پوست‌اندازی پوست‌های سوخته‌ی شما به پایان نرسیده از محصولاتی مانند اسید گلیکولیک، رتینوئید و اسید سالیسک استفاده نکنید، زیرا پوست در مرحله‌ی حساسی است و موجب حساسیت بیش از حد می‌شود.

·        از کودکان بیش‌تر محافظت کنید

براساس تحقیقات انجمن سرطان کانادا، مقدار قابل ملاحظه‌ای از بیماری‌های پوستی قبل از سن بیست‌سالگی رخ می‌دهد، از این جهت به‌یاد داشته باشید کودکان را نیز در هنگام سفر در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت کنید و برای آن‌ها از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید. کرم‌های ضد آفتاب با SPF 30 برای کودکان بالای 6 سال توصیه می‌شود و برای کودکان زیر 6 سال استفاده از این کرم‌ها پیشنهاد نمی‌شود. به عنوان نمونه شما قصد پیاده‌روی با کودکانات را در یکی از سواحل تور آنتالیا را دارید و برحسب سن وی میزان SPF را مشخص نمایید.