توریسم یکی از پرسود‌ترین صنعت‌های دنیا می‌باشد که رونق آن شکوفایی زیادی را در اقتصاد کشورها ایجاد می‌کند. کشورها برای رشد و توسعه در این صنعت با یکدیگر رقابت می‌کنند تا گردشگران از کشورهای مختلف جذب کنند. همانطور که می‌دانید حجم وسیعی از ایرانی‌ها هرساله با تور به مناطق مختلف دنیا سفر می‌کنند و کشورها با درک این موضوع برای جذب توریست ایرانی بایکدیگر رقابت می‌کنند. اما شاید یکی از دغدغه‌ی اصلی برای سفرهای خارجی اخذ ویزا می‌باشد که امروزه شهروندان ایرانی می‌توانند به بسیاری از کشور دنیا بدون اخذ ویزا سفر کنند. ایرانی‌ها به کدام کشورها بدون ویزا می‌توان سفر کنند؟

گذرنامه‌ی ایران براساس آمار منتشر شده در سایت پاسپورت ایندکس (Passport Index) در رتبه‌ی 87 قرار گرفته است و در این میان پاسپورت کشورهای سوئد، بلژیک ایتالیا، اسپانیا و جمهوری ایرلند به ترتیب در رتبه‌های اول تا پنجم معتبرترین گذرنامه‌های جهان قرار گرفته‌اند. جالب است بدانید مدت اقامت بدون ویزا در این کشورها ومتفاوت است، همچنین برخی از کشورها نیز وجود دارند که به منظور تسهیل سفر شهروندان ایرانی مراحل درخواست و صدور ویزا را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند که این امر گام بلندی جذب توریست داشته است.

در ادامه لیستی را مشاهده می‌کنید که ایرانی‌ها بدون ویزا می‌توانند به این کشورها سفر کنند:

کشور

مدت اقامت

ترکیه

90

ارمنستان

90

دومنیکا

21

گرجستان

45

اکوادور

90

هائیتی

90

مالزی

14

ایالت فدرال میکرونزی

30

نیکاراگوئه

90

صربستان

30

ونزوئلا

15

زیمباوه

90

 

در این میان تور ترکیه، تور گرجستان، تور ارمنستان و تور آذربایجان به دلیل همسایگی ایران با این کشورها از رونق بیش‌تری برخوردار است و شهروندان ایرانی زیادی هرساله از این کشورها بازدید می‌کنند.