برخی از افراد دیابت را مانعی برای سفر می‌دانند اما با رعایت چند نکته‌ی ساده می‌توانید سفری هیجان‌انگیز را تجربه کنند. نکته‌هایی که در این مقاله گفته می‌شود مراقبت‌های لازم برای بیماری‌شان و برنامه‌ریزی برای آن است. شایان ذکر است که قبل از سفر بهتر است در مورد مقصد سفر، رژیم غذایی و فعالیت‌هایی که قرار است انجام دهید با پزشک خود مشورت کنید. نکات مهم برای افراد دیابتی در سفر چیست؟

·        استفاده از وسایل مورد نیاز

تفاوتی نمی‌کند که با هواپیما، قطار و یا حتی اتومبیل شخصی سه سفر می‌روید، مهم این است که وسایل مورد نیاز برای بیماری دیابت از جمله دارو، انسولین، دستگاه تست قند خون و قند برای درمان هیپوگلیسمی را با خود به همراه داشته باشید. همچنین به یاد داشته باشید که انسولین خود را در جای خیلی گرم قرار ندهید، زیرا این کار ممکن است باعث فاسد شدن انسولین شود.

·        از برنامه‌ی روتین استفاده کنید

شاید یکی از مشکلات افراد دیابتی مختل شدن برنامه‌ی روتین در سفر باشد. به عنوان نمونه ممکن است در پرواز تور استانبول تاخیری در پرواز ایجاد شود، از این جهت پیش‌بینی وضعیت‌های احتمالی را نموده و از قبل آمادگی مقابله با آن‌ها را داشته باشید. مثلاً می‌توانید با خود اسنک به همراه داشته باشید و در مواقع لزوم از آن‌ها استفاده کنید.

·        تغییرات زمانی در سفر‌های خارجی

تغییرات زمانی در سفرهای خارجی به‌ویژه در پروازهای طولانی بروی برنامه‌هایی کنترل دیابت اثر گذار است. از این جهت توصیه می‌شود که قبل از سفر با پزشک خود این مورد را در میان بگذارید.

·        از غذاهایی که می‌خورید آگاهی داشته باشید

ممکن است که برخی غذاهای محلی دارای کربوهیدارات زیادی باشند و بهتر است که اطلاعاتی که در مورد نوع و محوای غذای خارجی داشته باشید. همچنین پیشنهاد می‌شود که قند خون خود را قبل و بعد از هر وعده‌ی غذایی چک کنید تا میزان تا اثر غذا را میزان قند خون و کنترل دیابت بدانید.

·        اقدامات لازم در شرایط اضطراری

یکی از نکاتی مهم در شرایط اورژانسی همانند افت قند خون در سفر این است که بدانید چه اقداماتی انجام دهید. توصیه می‌شود که کارتی که نشان‌دهنده‌ی دیابت شماست در سفر همراهتان باشد و یک لیست از تلفن‌های ضروری مانند پزشک معالج و اورژانس کشور داشته باشید تا در مواقع لزوم با آن‌ها در تماس باشید.