کلیسای گریگور کلیسای جامع ارمنستان است که در حاضر علاوه بر یک مکان مقدس به عنوان یک جاذبه‌ی توریستی نیز شناخته می‌شود و گردشگران زیادی از سرتاسر دنیا در تور ارمنستان از آن بازدید می‌کنند. این کلیسا بزرگ‌ترین کلیسای ارمنستان محسوب می‌شود و در هر نقطه از ایروان قابل مشاهده است. در ساخت این کلیسا از سنگ‌های دوف به‌کار رفته است، همچنین در ستون‌های این کلیسا از طلا استفاده شده است. ناقوس کلیسا در قسمت شرقی قرار گرفته است و در ایام خاصی ناقوس آن به‌صدا درمی‌آید.

همچنین در کلیسای گریگور علاوه بر مراسم‌های مذهبی، کتاب‌خانه و مجموعه‌ای از آثار گریگور مقدس نگه‌داری می‌شود. کلیسای جامع گریگوری از سه کلیسای مختلف تشکیل شده است، کلیسای اصلی با نام گریگوری لوساوریچ مقدس بنا شده است و بناهای دیگر با نام شاه تیرداد و ملکه اشخن اسم‌گذاری شده است. توصیه می‌شود اگر به‌عنوان گردشگر در تور ایروان قصد بازدید از این مکان را داشتید، باید به عنوان مهمان احترام آن را داشته باشید و خانم‌ها باید روسری داشته باشند.

تاریخچه‌ی کلیسا

این کلیسای جامع در سال 1980 در سالگرد هفت‌صدمین سالگرد مسیحیت آغاز ساخت آن زده شد و در سال 2001 به‌بهره‌برداری رسیده است و از آن زمان تا کنون شاهد برگذاری مراسم‌های بزرگ مذهبی بوده است. جالب است بدانید پیکر گریگور لوساوریچ مقدس نیز در سال 2001 به این مکان در طی مراسم باشکوهی انتقال یافته است.