شکوه و عظمت فرهنگ کشور ارمنستان به آنسوی مرزها نیز کشیده شده است و غذاهای آن‌ها بسیار نزدیک به ذائقه‌ی ایرانی‌ها می‌باشد. غذاهای ارمنی بیش‌از 2000 سال قدمت دارند و وجود گوشت‌های مختلف در غذاهای آن‌ها نشان‌دهنده‌ی توسعه‌ی این کشور در حوزه‌ی دامپروری است. اکثر غذاهای سنتی ارمنستان بسیار شبیه غذاهای سنتی ایرانی می‌باشد و به‌خوبی می‌توان تاثیر فرهنگ ایرانی را در پخت غذاهای ارامنه دید. جالب است بدانید در پخت غذاهای ارمنی از ادویه بسیار کم استفاده می‌شود و انواع کباب‌های مختلف غذای اصلی مردم این منطقه به‌حساب می‌آید. در این مقاله غذاهای ارمنستان که در سفر به این کشور نباید از دست بدهید را معرفی می‌کنیم.

·        باستورما (Basturma)

باستورما یکی از غذاهای پرطرفدار در ارمنستان محسوب می‌شود. این غذای ارمنی یک ظرف خوشمزه شامل گوشت گاو خشک است که همراه با ادویه‌های مختلف همانند فلفل و زیره‌ی سبز مزه‌دار شده است. پیشنهاد می‌کنیم در تور ارمنستان حتما از این غذای خوشمزه رو امتحان کنید.

·        کاشلاما (Kashlama)

کاشلاما یکی از غذاهای سنتی ارمنستان است که اکثراً در مراسم‌های محلی این غذا سرو می‌شود. این غذا با گوشت بره و یا گوشت بیف می‌باشد و با سبزیجات‌های مختلف سرو می‌شود. این غذای سالم فرهنگ ارمنی را در دل خود گنجانده است.

·        هاریسا (Harisa)

هاریسا غذایی بسیار مقوی است که کلیه‌ی مواد آن به مدت 6 ساعت به آرامی پخته می‌شوند و منبع عالی از فیبر و کالری است. این غذا لذیذ اکثر مواقع برای صبحانه سرو می‌شود. از جمله مواد غذایی به‌کاررفته در این غذا می‌توان به پوره‌ی گندم و مرغ اشاره کرد.

·        دلمه (Dolma)

دلمه ارمنی یکی از غذاهای بی‌نظیر است که گوشت بره و میوه‌های خشک در برگ‌های کلم به‌طور ماهرانه‌ای پیچیده می‌شود. دلمه در کشورهای مختلف از جمله یونان، ترکیه و حتی ایران عزیزمان به شکل‌های مختلف پخته می‌شود اما توصیه می‌شود در سفر به ارمنستان حتماً این غذای لذیذ را امتحان کنید.

·        گاتا (Gata)

گاتا یکی از محبوب‌ترین غذاها در ارمنستان محسوب می‌شود که روش‌های مختلفی برای پخت دارد. این غذای خوشمزه در حقیقت نوعی نون غنی شده با انواع مغزدانه‌ها می‌باشد و در هر سه وعده‌ی غذایی سرو می‌شود.

·        باقلوای گوریس (Goris Bakiava)

باقلوا نیز همانند دلمه در بسیاری از کشورهای جهان به‌صورت‌های مختلف پخته می‌شود. باقلوای ارمنی ترکیبی از عسل، هل، دارچین و انواغ مغزدانه‌ها می‌باشد و مزه‌ی آن در دهان شما باقی می‌ماند.