منطقه آزاد قشم

معمولا مسافران به کیش و قشم سفر میکنند تا خرید کنند. چرا که این مناطق آزاد هستند و قیمت هایشان کمتر است. اما به راستی کیش و قشم و سایر مناطق آزاد چه ویژگی هایی دارند که قیمت هایشان مناسب است؟ و آیا واقعا سرمایه گذاری در آنها مزایایی هم دارد؟

مسافران تور کیش و تور قشم معمولا می‌شنوند که این مناطق، منطقه آزاد هستند و بنابراین خرید در آنها ارزان است. اما واقعا منطقه آزاد اقتصادی چه ویژگی‌هایی دارد که باعث کاهش قیمت‌ کالاها می‌شود؟

منطقه آزاد اقتصادی سیاستی اقتصادیست که سال‌هاست به خصوص در کشورهای دارای اقتصاد بسته و دولتی برای بهبود وضعیت بازار به کار می‌رود. در ایران هم در سال‌های پایانی دفاع مقدس با توجه به کاهش قیمت نفت و اهمیت پیدا کردنِ سیاست توسعه صادرات، تصمیم گرفته شد تا بعضی از نقاط کشور به منطقه آزاد گردشگری تبدیل شوند. کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو، مناطق آزاد گردشگری کشور هستند.

در مناطق آزاد، شرایط و امتیازات ویژه‌ای برای توسعه صنایع و بازرگانی در نظر گرفته شده است. از جمله واردات و صادرات در این مناطق بدون عوارض و گمرک است. تا ۱۵ سال معافیت مالیاتی امتیاز دیگریست که به کسب‌وکارهای این مناطق داده می‌شود. همچنین، ورود اتباع خارجی به این مناطق بدون نیاز به ویزا خواهد بود؛ خرده‌فروشی کالا آزاد است (برخلاف مناطق ویژه اقتصادی)؛ ورود بانک‌های خارجی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی به این مناطق امکان‌پذیر است و البته نیاز به کسب مجوزهای لازم دارد.

مزیت هایی که گفتیم برای کیش و قشم هم هست و بستر مناسبی برای سرمایه گذاران می شود. همه این مزیت‌هایی که گفتیم در کیش و قشم هم وجود دارد و برای همین خرید و سرمایه‌گذاری در این دو منطقه، می‌تواند گزینه‌ای جالب و پرسود باشد.

البته توجه داشته باشید که در ایران مناطقی هم تحت عنوان مناطق ویژه اقتصادی داریم. بعضی افراد این مناطق را با مناطق آزاد اشتباه می‌گیرند. اما مناطق ویژه، معافیت‌ها و امتیازات کمتری دارند. مناطق ویژه تعدادشان بسیار بیشتر از مناطق آزاد است و برخلاف مناطق آزاد، بسیاری از این مناطق در قسمت‌های مرکزی کشور قرار دارند.