ارسباران را بسیاری از دوستداران طبیعت و مناطق گردشگری می شناسند. حالا این جنگل زیبا در آستانه اتفاقی مبارک و میمون قرار دارد.

ارزیابان یونسکو برای بررسی پرونده های «جنگل ارسباران» و «منظر باستان شناسی ساسانی فارس» مرداد ماه به ایران سفر می کنند.

معاون میراث فرهنگی از حضور ارزیابان یونسکو در ایران در ماه مرداد و شهریور خبر داد و اظهار داشت: پرونده های «منظر باستان شناسی ساسانی فارس» و «جنگل ارسباران» به عنوان دومین اثر طبیعی با همکاری سازمان محیط زیست و بنیاد مسکن برای ثبت در آثار فهرست جهانی برای سال آینده آماده شده و ارزیابان یونسکو در ماه مرداد و شهریور برای ارزیابی این 2 پرونده به ایران می آیند.


وی ادامه داد: نخستین گنبد جهان متعلق به قلعه دختر بوده و قرار است در منظر باستان شناسی ساسانی فارس معماری این محور تا بیشابور بررسی شود. پرونده شهر تاریخی یزد امسال برای ثبت در یونسکو ارسال شده است و اوایل تیر مباحث کارشناسی و نحوه مدیریت آن بررسی و مطرح می شود.

اما شاید بپرسید ارسباران کجاست. پس به معرفی آن می پردازیم. ارسباران (قره داغ) [۳] ناحیه کوهستانی وسیعی است در شمال استان آذربایجان شرقی، که از شمال کوه قوشا داغ[۴] در جنوب اهر تا رود ارس گسترده است.[۵] ارسباران در شرق با شهرستان مشگین‌شهر و مغان، در جنوب با شهرستان سراب، و در غرب با شهرستان تبریز و شهرستان مرند هم‌مرز است. در سال ۱۹۷۶، یونسکو ۷۲٬۴۶۰ هکتار از اراضی منطقه، در محدودهٔ '۴۰ °۳۸ تا '۸ °۳۹ شمالی و'۳۹ °۴۶ تا '۲ °۴۷ شرقی، را بعنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت کرد. توصیف کلی یونسکو به این قرار است، این ذخیره‌گاه زیست‌کره در کوهستانهای قفقازی ایران نزدیک مرز کشور با جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار دارد. ناحیه، با قرار گرفتن در بین مناطق خزری، قفقازی و مدیترانه‌ای، کوه‌هایی تا ارتفاع ۲۲۰۰ متر، علفزارهای آلپی، دشتهای نیمه‌خشک، مراتع و جنگلها، رودها و چشمه‌ها را شامل شده است. ارسباران محل زیست حدود ۲۳٬۵۰۰ کوچ نشین است که عموماً در مناطق حائل (buffer) و انتقالی (transition) ناحیه زندگی می‌کنند. فعالیت‌های اقتصادی در زیستگاه کشاورزی، دامداری، باغبانی، زنبورداری، صنایع دستی و گردشگری را شامل می‌شود، اما در بخشهای شهری فعالیتهای تجاری نیز در جریان است.[۶]